#غادة_بدر تغلق الملفات السبايسي بالضبة والمفتاح

كتب بواسطة: غادة بدر في . القسم سياسة


احترت واحتار دليلي معاك ...

المشهد في العجوزة ولكن في هذه اللحظة لست بمنزل امي ولكنه منزل اختي الصغرى ... نبذه عن عائلتنا الصغيرة للتذكرة ... لسنا من محدودي الدخل ولسنا ايضا من علية القوم ... فنحن كما قلت سابقا من الطبقة الوسطى المندثرة.

اجلس في صالة منزل اختي وفجاءة يرن جرس باب المنزل. كانت اختي في هذا الوقت داخل مطبخها تعد طعام الغذاء ... ترددت ان افتح باب المنزل فلست من اهل البيت. ولكن في لحظة شجاعة تركت التلفاز والأريكة واتجهت الي الباب، وجدت رجلا يحمل في يده دفتر وحاطط ورا ودانه قلم.

انا: نعم.. افندم
محصل الكهربا: الفاتورة الشهرية يا مدام
انا: (في سري) يا فتاح يا كريم يا رزاق يا عليم... هو ايه اللي عرف اخينا ده اني مدام، هو انا شكلي كبر قوي كدة ... ماشي يا عم الفصيح هاتها
محصل الكهربا: هتدفعوها ولا زي كل شهر؟
انا: يعني ايه زي كل شهر... هو احنا كنا كلنا عليكم فواتير قبل كدة يا اخينا ؟؟
محصل الكهربا: لا يعني اسيبلك الكعب كالعادة تراجعوا نفسيكم وتقعدوا برضه مع نفسيكم وبعد كدة اعدي زي العادة بعد اسبوع تكونوا حوشتم المبلغ برضه مع نفسيكم وتدفعولي.
انا: ايه اللي انت بتقولوا ده ؟؟؟... يا دعاااااااء تعالي شوفي الراجل قليل الأدب ده بيقول ايه !!!
دعاء من الداخل: خدي الكعب واقفلي الباب في وشه.

دعاء تاني بعد سماعها صوت الباب وهو بيترزع؛ الفاتورة بكام الشهر ده؟

انا انظر في الفاتورة وتنتابني حالة ذهول واقول: يا لهووووووي يا خرررررراشي ١٧٠٠ جنية حتة واحدة

لن اقول ان منزل اختي متقشف، ولكن اختي تملك ثلاث مكيفات قطعآ لا يتم فتحها في نفس الوقت.. ماهما مش مجانين برضه ... فمكيف الصالة يفتح صباحا وتتلم عليه العائلة في دفء عائلي لا مثيل له تحت ضوء مكيف واحد ... وفي وردية الليل يغلق مكيف الصالة ويأخذ المكيفان الاخران وضع الأستعداد لبدء العمل في غرف النوم وهكذا ... فعائلة اختي الصغيرة المكونة من أربعة أفراد يحاولون تدبر أمورهم بأقصى الحدود ولكن حتى أقصى الحدود مابتنفعش.

أخي كما تعلمون سابقآ يعمل محامي أستشاري بجهة حكومية، راتبه لا يتعدى 1500 جنية مصري ... لن أقول أن أخي مظلوم لا سمح الله ولن أعترض، فهو مثله مثل خريجي الشهادات الجامعية ذو خبرة العشرين عام ... لديه مكيف واحد فقط.

في أول الصيف شغل اخويا وعائلته المكيف كأي اسرة تمتلك مكيف يتيم ... وكل يوم تجلس العائلة السعيدة أمام المكيف، تشاهد التلفاز منشرحة الصدر، ولكن هذا الانشراح لم يدم كثيرا ... فقد فوجىء أخي بإنشراح ... أقصد بالمحصل جايبله فاتورة كهرباء بمبلغ وقدره 1000 جنية ... ومن يومها حلف اخويا على مراته وعياله بالطلاق لو حد هوب ناحية المكيف ... والأن المكيف أصبح مزارآ عائليآ.

الفقرة السابقة نبذة عما يعانية أفراد الطبقة الوسطى، وليس الطبقة الفقيرة، من أرتفاع أسعار بند واحد من المصروفات الأساسية ... الله ما لا أعتراض.

عودة للإنتخابات الرئاسية .. (إقرأ المقال السابق)

كان تفاعل الاصدقاء هذا الاسبوع اكثر من رائع، فقد وردتني بعض الحلول من اصدقائي احسست فيها بمدى وعي الشعب المصري ... سأختصر منها الكثير لضيق المساحة.

صديقتنا هدير ذكرت حل للمشكلة ..

21- أيه بقى مشاريعك القومية؟؟؟ مليون وحدة ولا اتنين مليون وحدة؟؟

فكانت اجابتها كالتالي: " ١٠مليون وحده مش اتنين ....بس لو جبنا كل سكان العشوائيات ووفرنالهم مواد ومقاولين صح وهما يبنوا اللى هيعيشوا فيه ... وكدة هنمنع العشوائيات. تعمير الصحرا وزراعتها وادخال الشباب ف زراعتها واعطاء حق اللانتفاع ليهم ... منها نمنع البطاله وفي نفس الوقت نوسع الرقعه الزراعيه اللى كام سنه وهتختفى:

22- الفساد هتعملي في ايه
ردت هدير: "الفساد اساس كل هدم الدوله معنديش مانع نعمل كاميرات مراقبه في كل مجمع وظيفى ودوريات مراقبه والفاسدين ف السجن بحكم عادل وسريع"

عجبني موضوع كاميرات المراقبة دي ياهدير ... ده احنا هنتسلى تسلية للصبح ... احنا مش هنضبط فاسد وبس لا ده احنا كمان هنضبط متحرش، وهيكون شعار المرحلة امسك فاسد ومعاه متحرش على البيعة ... مقترح هدير سيضمن لنا انه لن يكون الشيطان ثالثهم ابدا.

سألني احدى اصدقائي (أيزا) الذي احترم رأيه وأقدره كثيرا ... سؤال:

هل المهندسة المرشحة عندها إستعداد للكشف عن مصادر ثروتها ودخلها وتقديم إقرار الذمة المالية قبل الترشح وبعد فوزها كل عام؟؟؟ أم ستخالف الدستور والقانون وتخفي ثروتها ومصادر دخلها ؟

سبقتني اجابتي ومن القلب نبعت الإجابة ... هكشف عن كل مصادر الثروة وسأقدم اقرار الذمة المالية كل عام وبكل طيب خاطر ... بل سأطالب كل رئيس منصب او وزير او مدير او نائب برلمان بتقديمه ايضا اقرار ذمة مالية قدوة بالرئيس ... ففي اعتقادي ان الشفافيه هي الطريق الأمثل الي قلوب المصريين ولتكن الرئيسة قدوة لشعبها.

صديقنا صالح كانت له اراء قيمة اردت ايضا اقتباس الكثير منها هنا في المقال ولكني سأكتفي برده على سؤال:

19 _انتخابات مجلس الشعب لو الناس أختارت اللي معاهم فلوس؟؟

رد صالح: "مش لازم يكون معايا فلوس عشان اقدر اعمل دعاوى انتخابيه وادخل البرلمان ... وكمان لازم السن يعلن، مش كل حد كبير ومعاه فلوس وقريب من السلطه الحاكمه يدخل المجلس ... ويتعمل للناس اللى مش معروفه دعايه ف التليفزيون .... ولازم يكون فيه روح جديده الشباب تحديدا ويتعمل للنائب اللى يدخل مده او مدتين وميترشحش تانى وحد غيره ييجى"

عندك حق ياصالح لابد من تحديد حد اقصى للعمر لدخول أنتخابات مجلس الشعب، نريد ان نرى وجوها شابة فلقد سئمنا دولة العواجيز.

صديقي ماجد صديق متحمس وحاسم في اجابته ... ويعكس رأي كثير من مواطني مصر الذين يؤمنون بأن اللي يحتاجه البيت يحرم على الجامع..

السؤال رقم 5 في الملف الخارجي كان:
5- اخبار فلسطين ايه هاتفتحي المعابر ولا تقفليها حماس وطنين ولا ارهابين هاتسبيهم يدخلوا البلد

المهندس ماجد اجاب اجابة قاطعة: "فلسطين و حماس مش جزء من ارض مصر، لو فيه ارهاب جاي منها، تبقي تسويها بالأرض حفاظا علي شعبك" ... ماجد ده طلع دموي اخر حاجة.

المهندس محمد جلال صاحب الثلاثين سؤال ايضا كانت لديه الاجابات، وكنت متأكدة من ذلك فشخص مثله فكر بهذا العمق في مشاكل وطنه بالتأكيد لديه أيضآ الحلول ... ولكنه اراد ان يلعب مع الرئيسة المرشحة لعبة التساؤلات الاستبحسية ... وماله برضه يا هندسة ادينا بنتسلى ..

كان المهندس محمد يريد أختبار قدراتي على الصمود امام مشاكل الوطن اللامتناهية ... فهل سأظل صامدة ام سأعلن الأنسحاب من اول جولة. شكله كده ما يعرفنيش كويس ... أختصرت أجابات المهندس محمد القصة كلها ... في بضعة كلمات ... فقد كتب:

قرأت كتاب مهم للدكتور زكي نجيب محمود رحمه الله ... اسم الكتاب (نسق القيم) يقول فيه بإختصار:
-أن المشاكل الإقتصاديه والإجتماعيه والقانونيه يمكن أن تحل في يوم في شهر، وبالكتير في كام سنة
وذلك بإعلاء شأن التعليم والبحث العلمي والمشاريع القوميه وإعلاء دولة القانون وتفعيل الابتكارات والأفكار غير التقليديه.

وهذا ماحدث في ماليزيا وتايلند وكوريا والبرازيل ... (لأن الإنسان لديهم لم يتلوث من الداخل ولم تنحدر قيمه ومثله وأخلاقه فدخل الإنسان بسرعه الى الترس ليعزف لحن التنميه مع الشعب وإدارته دون نشاز)

- أما مشاكلنا نحن المصريين فهي أنقلاب نسق القيم لدينا ... ليصبح المرتشي والحلنجي والمنافق والكاذب هو الشخص الإيجابي. أما الشخص الملتزم و الصادق والغير مجامل أصبح شخص معقد يخشى الناس التعامل معه.

تلك كانت بعض الفقرات المختصرة من اجابات اصدقائي ... بجد لن تتصوروا مدى سعادتي وانا اقراءها ... تمنيت بالفعل ان يكون هناك متسع اكثر ومساحة اكبر لعرض جميع الاراء الأكثر من رائعة والتي ترد على سؤال المهندس محمد الأخير ... ويارب يكون الأخير بجد:

المهندس محمد:
نفسي إسأل سؤال واحد أخير (والله العظيم أخير) ... وخايف لو سألت أصدقائك يضربوني بالبيض والطماطم وعين الجمل (شكلي انا اللي هاعملها) لأنهم غالباً ماردوش لأنهم زهقوا وملوا من الأسئله دي كلها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لأنه بصراحه أنا نفسي وكمان موبايلي وحتى صباعي زهقوا مني (عندك وعندهم حق ...منور يا هندسة) ... بس برده هاسأل؟؟؟؟؟؟؟

هو أحنا المصريين بجد وحقيقي أختل نسق القيم داخلنا ونحتاج إعادة تربيه من جديد؟؟؟؟؟؟

ولا أحنا جوانا نضيف دهب وألماظ يعني ... بس القصه كلها شوية تراب من بره!!!!!!!

عايزين رئيسه كيوت زيك تنفض من علينا شوية التراب فيظهر فينا الذهب والياقوت والمرجان ويظهر الإنسان المصري العظيم اللي بنى الأهرام والمعابد وبرج الجزيره وبرج الملا (ده برج أنا عامله في الكويت).

وبدورى أرد وأقول للمهندس محمد: أن أصدقائي اثبتوا بردودهم الأيجابية والأكثر وعيا لمشاكل الوطن اننا بالفعل جوانا نضيف دهب وألماظ وياقوت كمان.

وعلشان مطولش عليكم أكتر من كدة سأقوم بالرد بأختصار على أسئلة الملف الخارجي

1- تركيا والناس اللي فيها وبتشتم اي حد هايحكم غير الأخوان هاتسبيهم يشتموا فيكي ولا...
لا تدخل من اي دولة إسلامية عربية اوربية خربوتيتة في شئون مصر الداخلية واللي مش عجبه يضرب راسه في اكبر حيطة.

2- القوى العظمى روسيا وأمريكا هاتخاصمي الأتنين ولا هاتلعبي مع الأتنين ولا...
قطعآ هابص لمصالح الوطن وبما اننا سنعمل على بناء دولة مؤسسات... ستكون هناك مؤسسة مسؤولة عن التعامل مع القوى العظمى بأستراتيجية محكمة وراس براس وكلها تصب في مصلحة الوطن.

3- اسرائيل: هتكملي كامب ديفيد ولا هاتلغيها، هاتحاربيها ولا هاتهادنيها ولو هزرت معاكي هزار تقيل شويه...
اولا محدش يقدر يهزر مع المصريين ... دول نور عيوني ... وقطعا هاكمل كامب ديفيد ورجلي فوق رقبتي ... فالاتفاقيات الدولية لا مجال للعبث فيها ... وضيف على كدة سيتم عمل استفتاء شعبي عن رأي الشعب في إمكانية التطبيع مع إسرائيل من عدمه... وسيكون القرار في يد للشعب.

4- هاتفضلي مع السعوديه والأمارات وتسقط قطر ولا هاتغازلي قطر وفلوس قطر، ...
في حالة وجود خطة تنمية اقتصادية واجتماعية للدولة لن أكون في حاجة ان اكون مع او ضد حد، فستكون مصر كيان أقتصادي عسكري لا يستهان به ... ووقتها بالتأكيد سيرجع لمصر دورها الريادي وعليه سيكون لنا مواقف وقرارات مدروسة ليست مع او ضد ولكنها مبنية على مصلحة الوطن.

5- اخبار فلسطين ايه هاتفتحي المعابر ولا تقفليها حماس وطنين ولا ارهابين هاتسبيهم يدخلوا البلد؟ ولا هاتمنعيهم؟
مصر ستكون في مرحلة بناء للوطن وانا اؤمن بالمثل بتاع المهندس ماجد ... اللي يعوزه البيت يحرم على الجامع ... فلندع مصر تتعافى الاول ثم ندرس موقفنا من فتح ولا غلق ولا مواربة المعابر.

6- أخبار سوريا ايه؟ انتي مع بشار ولا المعارضة ولو مع المعارضة ...
سوريا وما فيها شأن داخلي ... لن يكون لمصر اي دور فعال في المنطقة العربية الا بعد التعافي ورجوع الريادة العربية لها.

7- وليبيا اخبارها ايه؟ هاسبيها مولعة جنبي ولا هاودي جيش؟؟
نفس اجابة السؤال رقم ٦

8- أخبار اليمن ايه؟؟ هاتحاربي ولا دعم لوستيجي ولا...؟
نفس اجابة السؤال رقم ٦

9- أخبار تيران وصنافير ايه؟؟ مصرية ولا سعودية؟؟
القضاء عندما يكون اساسه العدل فليس على الشعب سوى احترام أحكام القضاء والمثول لها. بالنسبة للسعودية لو زعلت تتفلق ... اعتقد بعد ان يتعافى الوطن حتما ستتغير لهجة وأسلوب وحوار وتعامل دول الجوار من السعودية حتى قطر معنا.

وأخيرآ وبعد ان انتهيت من شرح رؤيتي وطرحي لبعض الحلول لمشاكل الوطن ... اكررها مرة اخرى انها بالتأكيد ليست الحلول المثلى ولكنها حلول نابعة من القلب، ولكن اذا قدر وأصبحت يوما رئيسة لهذا الوطن فأعدكم انه سيتم تحويل الوطن الي دولة مؤسسات وكل مؤسسة ستكون مسئولة عن كل البكبورات المفتوحة ... يعني سياسة الأرتجال دي تنسوها خالص.

شكرا أصدقائي لسعة صدركم معي والي لقاء اخر فحتما سنعود.

غادة بدر